Echte olifanten en tempels - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu Echte olifanten en tempels - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu

Echte olifanten en tempels

07 November 2012 | Sri Lanka, Anuradhapura

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer. We zitten langs de "snelweg" in een guesthouse te internetten.

Onze reis tot nu toe:
Maandag zijn we om half 9 vertrokken naar Dambulla. Onderweg zijn we gestopt in Cajugama, in het cashewnoten gebied, en hebben we natuurlijk een zak gekocht, gekruid met chili. Lekker! Daarna zijn we doorgereden naar Pinnawela, waar een olifantenopvang is. We waren net op de tijd dat de jumbo's net lekker in bad lagen in de rivier. We hebben onder het genot van een kopje thee mee zitten genieten. Daarna hebben we rondgekeken en konden we gewoon bij de olifanten lopen, natuurlijk onder toezicht van de mahouts. Er waren ook nog twee inimini olifantjes die als weesjes gevonden zijn, ze waren pas een maand oud. Ook zagen we een oudere olifant die op een landmijn was gestapt en een stuk van zijn been miste en een olifant die blind was gemaakt omdat ze zijn slagtanden wilden hebben. Beide olifanten worden hier nu goed verzorgd.
We hebben geluncht onderweg en zijn doorgereden naar Dambulla. Daar hebben we de rotstempel bezocht. Deze ligt bovenop een berg, dus we moesten eerst klimmen. Het was er erg mooi met veel beelden en fresco's. Daarna gingen we naar ons hotel. Dat was een onverwacht luxe design hotel. We hebben genoten van de mooie kamer, de heerlijke douche, het diner en een voetjesmassage. Het heeft die avond wel flink geonweerd en geregend, zodat we geen gebruik konden maken van het zwembad dat aan de rand van een rijstveld ligt...

Dinsdag zijn we weer verder getrokken richting Sigiriya. Daar hebben we de rots beklommen, via de steile uitgehouwen trappen. We moesten ook nog via metalen wenteltrappen, hangend aan de rots, om de fresco's van de wolkenmeisjes te bewonderen. Het was zeker de moeite waard. Alhoewel Tonny er wat spierpijn aan over heeft gehouden, door de krampachtige besteiging van de trappen (hoogtevrees). We zijn nog een stukje verder gegaan tot aan het leeuwenterras. Daar zijn twee gigantische leeuwenpoten, waar tussendoor je nog hoger kunt klimmen. Dat hebben we niet gedaan, we zijn via een andere weg terug afgedaald. Daarna hebben we een olifantensafari gedaan op Banda, samen met nog twee Japanse dames. Eerst even geposeerd voor de rots en daarna een tochtje door de jungle gemaakt. We zagen hier ook nog een giga rattenslang, gelukkig niet giftig. Weer terug hebben we nog wat bananen gevoerd aan Banda (hap slik weg) en zijn we verder gegaan naar Aukana. Hier staat een grote staande Boedha, erg mooi. Daarna naar het hotel in Anuradharpura, waar we nog lekker in de pool konden zwemmen. Het heeft hier 's avonds ook weer flink geregend, maar we hebben er geen last van.

Vandaag zijn we met de fiets naar de stoepa's van Anuradhapura gegaan. Deze liggen op 3 kilometer afstand van het hotel in een cirkel van 5 kilometer. Het was leuk om te fietsen, maar heel erg warm. Nihal wilde ons niet alleen laten gaan, want het was zijn "duty" om ons te begeleiden, dus hij reed met de auto langzaam achter ons aan of voor ons uit. Toen we de belangrijkste gezien hadden, zijn we weer terug gefietst naar ons hotel voor de lunch en een zwempartij. Nu zijn we op de fiets nog even gaan internetten en breekt er net een bui los. Gelukkig is de computer erg langzaam en moeten we ook nog foto's uploaden.

Morgen rijden we naar Trincomalee via Mihintale. Hopelijk mogen we daar wel alleen snorkelen van Nihal...

Groetjes en tot de volgende keer!
Rianne en Tonny

• 07 November 2012 - 15:00

Corrie:

WAT MOOI DIE OLIFANTEN HIER ALLES GOED OOK VEEL REGEN LIEFS

• 07 November 2012 - 16:34

Hanneke:

Wat een mooie foto's van de olifanten, die kleintjes, zo lief. Fietsen onder begeleiding, hahahaha. Oooooh en die noten, lekkerrrrrrr. Veel plezier en geniet van de warmte, hier nat en koud brbrbrbrbrbr xxx

• 07 November 2012 - 16:41

Peter:

Geweldig die kleintjes, neem er maar 1 mee voor in de tuin! En die bodyguard zal je moeder wel fijn vinden Marianne, maar het zou zo maar kunnen dat je een beetje kriegelig gaat worden van het schaduwen :) Geniet lekker daar!!

• 07 November 2012 - 16:53

Pieter:

Indrukwekkend verhaal dat van de olifanten!

Jij spierpijn Tonny ondanks je fanatieke sportschool bezoek?!

Enjoy!

• 07 November 2012 - 16:58

Bernardine:

Wat zijn olifanten toch mooie dieren hè? En wat een ervaring van zo dichtbij! Geniet ervan!

• 07 November 2012 - 18:06

Janny Wingens:

Prachtige ervaring zo dicht bij de olifanten. Geweldige beesten maar als huisdier aan de grote kant. Geniet ervan dames. Hopelijk valt het met de regen mee. Als je slaapt heb je er het minste last van....... Groet, Janny

• 07 November 2012 - 21:54

Petrie:

Ik snap die spierpijn van Tonny wel!! Geweldig dat je omhoog bent gegaan hoor !! Leuk zeg die olifanten dat heeft wel iets he om er zo dichtbij te lopen. De baby's zijn geweldig ja maar dat zijn bijna alle baby's wel, haha
    Jullie bodyguard is goed bezig en verstaat zijn vak, ik ga er maar van uit dat hij wel degelijk mee gaat snorkelen met jullie om je ook daar goed te beschermen.
    have fun lady's

• 07 November 2012 - 22:09

Pieter:

Ik zie nu pas de foto's van Sigiriya, prachtig!!!

• 08 November 2012 - 09:09

Janine:

In één woord GEWELDIG!!!!! Wat is heeft de werdeld toch mooie plekjes, en wezens, prachtige olifanten, Geniet Lady's (dan geniet ik van jullie verhalen en foto's)

• 08 November 2012 - 09:30

Corina:

Super,zoveel olifanten bij elkaar! Wat een indrukwekknede rots ook..gaaf om die te beklimmen.
    Toch wel veilige gedachte...zo'n bodyguard...;-)..

• 08 November 2012 - 10:34

Leo:

mooie plaatjes !
    Wat te denken van de wolken-meisjes ? verkeren jullie in deze sfeer ? Hardstikke goed en geniet verder van jullie reis .
    Groet , leo

• 08 November 2012 - 10:50

Cathy:

Dag wolkendames,
    wat ontzettend mooi en leuk allemaal. Dat wordt straks weer genieten van jouw prachtige foto's Tonny!

• 08 November 2012 - 12:20

Linda Vergouwen:

wat een prachtige foto's !! je zou er jaloers op worden, we wachten met spanning op het vervolg van dit avontuur... fijne vakantie...

• 09 November 2012 - 08:56

Leny Seinen:

Hallo avontuurlijke dames Wat mooi dat die olifantenopvang er is.Prachtige foto's van Dambulla, Sigiriya en Anuradhapura. En de foto' van de wolkenmeisjes zijn de spierpijn waard. Goed dat je toch geklommen hebt Tonny. Ik kijk alweer uit naar de volgende foto' s. Geniet lekker!

• 09 November 2012 - 14:12

Ilse:

Hoi Tonny en Rianne,

Wat een mooie foto''s weer.Super leuk,dat jullie zo dicht bij die olifanten hebben kunnen komen en er zelfs bovenop hebben kunnen zitten.En dat kleintje,wat een lieffie.
    Geniet nog verder van jullie reis en wij wachten op jullie volgende verslag.

• 09 November 2012 - 14:47

Linda Van De Kerkhof:

Hallo Tonny,

AHHHHHH super schattig dat olifantje.
    super mooie foto's!
    Ik ga zometeen jullie reisverslag ook nog lezen.
    Veel plezier nog en groetjes!!

• 09 November 2012 - 14:48

Linda:

P.S. Kan je niet zo'n weesolifantje voor mij adopteren?

• 09 November 2012 - 18:59

Folke:

Hallo dames,
    Een mooi en ineteressant land. Geen tekort aan olifanten. Maar de kleintjes stelen natuurlijk de show. Volgens mij kom je ogen tekort om alles te zien en te beleven. Een mooi land waar veel te zien is en een totaal andere cultuur. Neem het er van dames en kijk goed om je heen. En natuurlijk veel foto's.
    Groetjes Folke

• 10 November 2012 - 13:47

Anke:

Hoi Tonny & Rianne,

Een GROOT feest der herkenning. Ik heb zojuist de verslagen pas gelezen die jullie tot nu toe vanuit Sri Lanka gepost hebben en jullie route loopt tot nu toe precies langs dezelfde steden en trekpleisters als onze rondreis door Sri Lanka in 2002.

Dus al lezende trekken de beelden nu ook aan mijn netvlies voorbij.

Geniet van dit bijzondere, maar arme land, met haar vriendelijk bevolking en mooie natuur en cultuur.

Over een dikke maand vertrekken wij naar Rajastan! Zo wisselen onze reizen en onze bestemmingen zich af.

Zie uit naar jullie verdere verhalen en foto's.

Take care en groet Anke

• 11 November 2012 - 13:28

Jacqueline:

Nou, klinkt geweldig allemaal. Hier nu ook droog...... Maar geen zwemweer! Geniet ervan.

• 11 November 2012 - 19:37

Leentje:

Mooi,mooi,mooi!!!

• 11 November 2012 - 21:29

Petra:

Aaaah wat lief die kleintjes! Haha ik zie jullie al fietsen met een lijfwacht erachter :)