We zijn in de bergen - Reisverslag uit Gangtok, India van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu We zijn in de bergen - Reisverslag uit Gangtok, India van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu

We zijn in de bergen

Door: Rianne en Tonny

16 Oktober 2010 | India, Gangtok

Namaste

We zitten nu in het stadje Gangtok in Sikkim, midden in de Himalaya.

Onze reis tot nu toe:
Na Darjeeling zijn we op donderdag 14 oktober naar Pelling gereisd. Omdat we dwars door de bergen reden over slechte wegen, moesten we al om half 8 vertrekken. We waren om 6 uur in Pelling (dus 10 uur onderweg over plm. 120 km). Onderweg zijn we wel gestopt voor koffie en thee, we hadden een kokosmacroon gekocht bij de bakker in Darjeeling en die hebben we bij de thee opgegeten. We hebben in een typisch klein Indiaas restaurantje met 5-en geluncht. De restaurants zijn hier niet berekend op een grote groep, dus zijn we gesplitst. Nog net voor Pelling zijn we gestapt bij Rabdentse, een ruine van het eerste koninkrijk van Sikkim en een uitzichtspunt. Over een glibberpad moesten we daar te voet naar toe en in het bijna donker over hetzelfde pad terug. Het is hier al om 6 uur donker.'s Avonds hebben we met z'n vieren geborreld op de kamer en met z'n vijven zijn we gaan eten (met de enige Belg van de groep) in een restaurantje vlakbij. Daar werd het bestelde biertje voor ons ingeschonken en bleek er een kakkerlak in het glas te kruipen. Deze is een mooie dood gestorven. Wij kregen een nieuw biertje aangeboden en hebben verder heerlijk gegeten. 's Avonds op de kamer moest er ook nog even een kakkerlak verwijderd worden en daarna konden we gaan slapen in de keiharde bedden....

Vrijdag zijn we weer erg vroeg opgestaan en zijn met 2 jeeps (met z'n 8-en) naar het Kecheopatri Lake gegaan en het Pemayangtse Monestery. Onderweg zijn we gestopt bij de Rimbi waterval en een uitzichtspunt. Het meer is heilig en er ligt geen blaadje op het wateroppervlak terwijl het midden in het bos ligt. Het schijnt dat Boeddha ervoor zorgt dat vogels de blaadjes weghalen. Bij het meer wapperden duizenden gebedsvlaggen en er was een steiger met gebedsmolens. Daarna hebben we nog geprobeerd naar een kloostertje bovenop een berg te klimmen, maar het paadje was erg glad en heel erg steil. We zijn terug gegaan en hebben thee gedronken, terwijl de honderden pelgrims die naar het meer gingen ons bekeken vanuit hun jeeps. Tussen de middag hebben we een dosa gegeten, een soort samengeklapte pannenkoek met hartige vulling, heerlijk. We lunchten met z'n vieren voor 275 Rs inclusief cola (5 euro). Daarna zijn we naar het klooster gegaan.Dit was ook erg mooi. 's Avonds hebben we in het dorp channg gedronken, een lokale bierachtige warme drank. Het wordt geserveerd in een houten koker met een rietje. Het smaakt wat gistachtig en je kan er behoorlijk dronken van worden.

Zaterdag
We zijn weer erg vroeg vertrokken richting Rumtek. Ook nu zaten we weer de hele dag in de bus, want de wegen waren zo mogelijk nog slechter (details volgen in een later verslag). We zijn alleen gestopt voor thee, een lunch en een klein Bön klooster (Bön is de voorloper van het Boeddhisme en een veel gewelddadiger geloof). We kwamen in het donker aan bij ons guesthouse, bovenop een berg en vlakbij het Rumtek klooster. We hebben 's avonds met z'n allen gegeten in het guesthouse.

Vandaag
We wilden graag de ochtenddienst in het klooster meemaken en daarom moesten we zo mogelijk nog vroeger ons bed uit, om 6 uur begint namelijk de dienst. Deze was een mengeling tussen indrukwekkend en saai. Indrukwekkend was de muziek en het aantal monniken, saai was het sonore gezang van de monniken. Na een uur hebben we dienst verlaten en hebben we rondgekeken in het klooster. We kwamen een aardige monnik tegen die een paar gesloten deuren voor ons open kon maken. Hierdoor konden we in de Gouden Stupa, waar we ook een boterkaars aangestoken hebben voor een heldere geest. Hierna zijn we gaan ontbijten in het guesthouse en konden we nog even luieren voordat de bus vertrok. 2 Uur later waren we in het centrum van Gangtok, waar ons hotel gevestigd is. We zijn lekker bij een bakkerij gaan lunchen en hebben door de stad geslenterd. Voor de mensen die onze reisroute hebben: we blijven hier 3 nachten i.p.v. 2, dus vanaf Gangtok is de route weer zoals jullie 'm hebben. Voor alle anderen: het is bij ons 3,5 uur later dan bij jullie. Dus wij zitten al aan de borrel en jullie aan de lunch.

De mensen hier in Sikkim hebben het uiterlijk tussen Chinees en Nepalees en zijn erg aardig. Durga Puja is nog steeds gaande en we zien de mensen vandaag in hun mooiste kleren over straat flaneren
Het weer is wat minder, het is bewolkt waardoor we de mooie bergtoppen niet kunnen zien en we hebben de laatste 2 dagen af en toe een bui. De temperatuur in ongeveer 20 a 22 graden.
Het eten smaakt ons weer heel erg goed en nee, we denken niet dat we afvallen. Het bier in Sikkim is "Hit" en smaakt ons best goed. We proberen al dagen een lassie te bestellen, nee niet de hond maar een yoghurtdrankje, maar dit is steeds niet verkrijgbaar.
Honden zien we hier heel veel, de meesten zien er redelijk uit en ze liggen op de meest onmogelijke plaatsen te slapen.

Dit was het voor nu weer even.
Groetjes van ons

• 17 Oktober 2010 - 12:36

Petrie:

Heerlijk om het verslag weer te lezen. Ik ben bezig om wat mail accounts te schonen en ga dan het koffertje voor Friesland en Praag pakken. Nog twee zware werkdagen en dan woensdag Kyra naar haar logeeradres berengen en donderdag lekker een paar dagen richting Praag....Misschien lees ik nog wat van jullie voor we gaan maar anders geniet verder en maak veeeeeeeel foto's!!! (zal een overbodige opmerking zijn..) Liefs vanuit Helmond

• 17 Oktober 2010 - 13:54

Peter:

Namaste 4 dames in de Verre! Wat een leuk verhaal weer en wat een hoog "Peking Expres" gehalte! Een opstopping en dan maar wachten....konden jullie hem niet een duwtje geven?? Vertel nog eens wat over de groep? Hoe is het met de ouwetjes??

gr. Peter

• 17 Oktober 2010 - 17:44

Pieter:

Wauw, heel mooi.

Leuk ook die kakkerlakken Tonny! Hahaha....

• 17 Oktober 2010 - 18:30

Jos:

Hoi Tonny, leuk om mee te lezen met jullie reis en om naar de foto's te kijken. Goed om te weten dat kakkerlakken niet tegen bier kunnen. Ben benieuwd naar jullie volgende verslag. Veel plezier nog. O ja. Groetjes van Hanneke.

• 18 Oktober 2010 - 06:23

Trudy:

Wat een belevenissen weer en wat een prachtige foto's. Geweldig om zo'n ochtenddienst in het klooster mee te kunnen maken. Succes met de kakkerlakken.

• 18 Oktober 2010 - 07:18

Diny:

Ziet er geweldig uit!! Vr. gr. Diny

• 18 Oktober 2010 - 17:30

Aphumor@hotmail.com:

Hoi Tonny en Rianne

Leuk jullie reis weer te volgen . Hebben jullie een leuke groep .De foto s zijn erg mooi en wij hebben nu ook veel zin in de vakantie wie weet waar naar toe . Genieten jullie maar lekker wij volgen jullie reis en dat is erg leuk ,veel plezier groetjes Pieter en Anny

• 18 Oktober 2010 - 19:35

Ricardo:

Hallo Rianne,

Als jullie plannen hebben om naar Goa te komen, kun je mij contacten. Ik verhuur kamers en appartementen.
    0091-9960321088

• 19 Oktober 2010 - 06:41

Folke:

Volgens mij is het niet een reis om zo maar even te doen.
    Maar er is drank en dat is toch altijd een belangrijk punt. Maar ja dat is gelukkig over de hele wereld te nuttigen.Maar pas op dat ze jullie niet willen houden in een klooster, want er zijn meerdere bezocht. Ik hoop dat het weer wel beter wordt. Nog een fijne reis.
    Flok

• 19 Oktober 2010 - 17:30

Elvira & Gerard:

Prachtige reis weer zo te zien en te lezen!!
    Ik geniet hier met jullie mee, doe de groeten aan Ineke!!

• 19 Oktober 2010 - 19:21

Marleen:

Bedankt weer voor jullie reisverslag met...
    errug mooie foto´s!!

• 20 Oktober 2010 - 09:25

Janine:

Lees weer graag jullie verslag, prachtige foto's met die vlaggen.
    Geniet er van.
    Groetjes uit kantoor Gors

• 20 Oktober 2010 - 13:48

Marieke Peters:

Hoi Tonny en Rianne,

Al mooie foto's gemaakt(zeker van die in het schemerlicht!). Veel plezier. Het verslag klinkt tot nu toe als een super mooie reis.

Veel plezier en Tonny: tot over een paar weken in Nijmegen.
    Groeten,
    Marieke