Aan de kust - Reisverslag uit Puri, India van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu Aan de kust - Reisverslag uit Puri, India van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu

Aan de kust

Door: Rianne en Tonny

02 November 2010 | India, Puri

Namaste,

We zijn terug uit de rimboe en zitten nu lekker aan de kust.

Onze reis tot nu toe:
Maandag 25 oktober zijn we vertrokken naar het Adivasi-gebied, we hebben de hele dag in de bus gezeten want je doet over 300 kilometer een hele dag. 's Avonds hebben we overnacht in een eco-lodge, waar ze voor het gemak onze kamer aan iemand anders hadden verhuurd. Wij zijn dus al begonnen met kamperen in de tuin.

Dinsdag 26 oktober
Na een rare nacht (we stonden onder een lantaarnpaal met onze tent! en waren een aantal honden aan het grommen en blaffen naast de tent) stonden we om 6 uur op om de tas in te pakken. Na het ontbijt, van onze eigen kok, zijn we gaan wandelen. We zijn langs de Kutia Khond stam gelopen, hiervan hebben de vrouwen hun gezicht getatoeeerd met een tijgermotief en ongeveer 19 oorbellen per oor. Ze tatoeeren hun gezicht in tijgermotief omdat ze anders bang zijn om 's nachts in een tijger te veranderen. 's Middags zijn we met de bus naar de volgende "camping" gereden, we kampeerden bij een schooltje waar wel een waterpomp was, maar verder helemaal niks (toiletten is ergens in de bosjes zitten, als die er al zijn....).

Woensdag 27 oktober
We stonden om 5 uur op! We moesten de tent in het donker opbreken en zijn naar een marktplaatsje gereden. Onderweg was de weg geblokkeerd want er zat een vrachtwagen vast in de modder. We zijn de laatse 3 kilometer gaan lopen naar het dorpje. Daar zagen we de Dungria Khond (spreek uit: gond). De vrouwen hebben 3 neusringen, hun haar in een rol opzij met een mesje erin, veel schuifspeldjes en een witte sari. De mannen zijn hier aggressief, dus daar mochten we geen foto's van maken. Wij hebben van de agressie niks gemerkt. Wij zijn bij een daba gestopt voor een dal bath lunch (wegrestaurant waar je rijst met een prutje eet en een toilet in de struiken) en 's avonds sliepen we in Jeypore in een luxe hotel met toilet!!!

Donderdag 28 oktober
Vanmorgen om 5 uur weer op. We zijn vertrokken naar een markt. Daar we zagen we de Bhonda. Dit is een heel puur ras wat niet mengt met de rest van India. De vrouwen hebben alleen een hele serie kettingen en een lendelapje aan, de mannen zijn meestal dronken door zelfgestookte drank. Zij dragen pijl en boog. Na de markt zijn we een heuvel opgelopen en heeft Babu de kok voor ons gekookt. Tijdens het eten stond er wel een kudde koeien te bedelen. Aan het einde van de middag hebben we onze tenten weer opgezet bij een schooltje met alleen een waterput.

Vrijdag 29 oktober
Vandaag hebben we uitgeslapen tot half 6. We hadden een wandeling van 14 kilometer voor de boeg door heuvelachtig gebied. Onderweg stopten we voor een klein gifgroen slangetje. Dit bleek een van de meest giftige slangen van India te zijn. We kregen toen ook een instructie wat we moesten doen na en slangenbeet. En ook, dat we voordat we in de bossen gaan zitten om te plassen, even moeten stampen om eventuele slangen te verjagen. We zijn bij 2 stammen geweest, de Gadaba en de Paroja. Zij dragen grote ringen om hun nek met een tegengewicht boven de billen zodat ze niet voorover vallen als ze bukken in het rijstveld. Want de ringen wegen wel 5 kilo per stuk. We hadden een lunchpakket mee en hebben dit bij een riviertje opgegeten. Daarna reden we weer terug naar onze kampeerplaats en hebben bij het kampvuur gegeten. Toen wij 's avonds met z'n tweeen bij het kampvuur zaten na te genieten, schoof er opeens een zatlap bij ons aan. Wij hielden ons stil zodat de gids de zatlap weer wegleidde.

Zaterdag 30 oktober
Vanmorgen hebben we ons kamp weer opgebroken. We zijn gaan lopen en hebben de Duria Khond gezien. De wandeltocht was leuk door een prachtig bos, waar we bij tijd en wijle dicht bij elkaar moesten blijven vanwege de wilde zwijnen en jakhalzen. In een dorpje hebben we onze tenten opgezet en terwijl de rest met de bus naar een grot ging, hebben wij lekker gerelaxt op de kampeerplaats en genoten van de minstreel die langskwam bij de buren. Ook hier wassen we bij de dorpspomp en lopen we het dorp uit naar de junglegrens om onze behoefte te doen in het wild (eerst even stampen natuurlijk). 's Avonds hadden we dansshow van de dorpsbewoners, in het donker...

Zondag 31 oktober
Vanmorgen werden we wakker met regen, we hebben de tenten nat ingepakt. Onderweg kregen we en lekke band die natuurlijk verwisseld moest worden en in een volgend stadje gerepareerd. Wij hebben daar bij de plaatselijke theestal thee gedronken en pakora's gegeten. We zijn nog in een bamboedorpje geweest, waar ze manden maken in alle soorten en maten. We hebben er ook enkele gekocht. We zijn naar het stadje Rayagada gegaan en hebben daar in een hotel geslapen.

Maandag 1 november
De wekker ging weer om 5 uur, we hebben de hele dag in de bus gezeten op enkele stopjes na en zijn doorgereden naar Gopalpur on Sea. Het heeft de hele dag geregend. Natuurlijk zijn we even naar de zee gelopen en met de voetjes in de Golf van Bengalen gestaan. We genieten weer om in de hotels een toilet en douche/kraan/emmer met warm water te hebben, want het wild toiletteren is toch niet zo ons ding.

Vandaag
We zijn vandaag om 8 uur vertrokken naar Puri. Het was ongeveer 5 uur rijden over een snelweg, waar koeien, geiten, honden, fietsen, voetgangers, tuktuks, vrachtwagens en bussen overheen racen. We hebben hier een hotel met zwembad!!! We hebben vanmiddag heerlijk geluncht met verse vis en daarna genoten van een heerlijke bodymassage.

Niemand van de groep is gebeten door een slang, wel door honderden muskieten. Wij vieren zijn nog steeds helemaal gezond, zelfs geen ongemakjes. We gaan van de laatse dagen in India genieten.

Groetjes van ons

• 02 November 2010 - 13:34

Janine:

Heb net een bak koffie getapt uit het apparaat op de gang en heerlijk jullie verhaal gelezen. wat een ervaringen.
    veel plezier nog en goede reis terug.

• 02 November 2010 - 13:44

Trudy:

Wat een ervaringen. Wat zullen jullie genieten van weer een schoon toilet. Geniet nog van deze laatste dagen en tot gauw.

• 02 November 2010 - 14:06

Ilse:

Wat hebben jullie weer veel gezien en meegemaakt.Ben benieuwd naar de foto's.
    Nog heel veel plezier de laatste dagen en een goede reis terug naar Nederland.
    Groetjes John,Linda,Jeroen en Ilse

• 02 November 2010 - 15:07

Corina:

Nou ,dat klinkt als een aflevering van groeten uit de rimboe!!
    Maar dan waardeer je de luxe des te meer.
    Veel plezier nog hoor.

Liefs Corina xx

• 02 November 2010 - 20:18

Marleen:

Out off this world!!!

• 02 November 2010 - 21:05

Petrie:

Hahaha, nou die rimboe zonder toiletten is ook zeker niet mijn ding hoor....Jullie zullen wel heel wat andere indrukken opgedaan hebben in dit deel van India.
    Geniet nog de laatste dagen en alvast een hele goede reis terug naar huis. Tot zaterdag....
    heel veel liefs,
    Petrie

• 03 November 2010 - 07:59

Folke :

hallo dames,
    Ja luxe verkiezen we toch boven enge toiletten enz. Geniet er nog van. Maar het zal zeker een hele overgang zijn om weer in Nederland te functioneren zonder kakkerlakken en zeker om weer de plichten van het leven weer op te pakken. Een goed reis terug lady's.Ook de groetjes van Tooske.

• 03 November 2010 - 15:11

Marieke:

Ja, geniet nog van de laatste dagen! Groeten en tot volgende week.

• 03 November 2010 - 16:29

Diny:

Wat een reis, iets om nooit meer te vergeten.
    Nog even bijkomen en dan wens ik jullie vanuit het koude, natte nederland een goede thuisreis. Vr. gr. Diny

• 04 November 2010 - 19:00

Anke:

Gezondheid is allerbelangrijkst tijdens jullie reis en daarom is het goed lezen dat het daarmee wel snor zit. Lees met interesse jullie verhalen!

Wat hebben wij in Nederland het toch goed.

Maak er nog mooie dagen van.

• 06 November 2010 - 17:45

Peter:

Net terug uit de wilde Ardennen (1 eekhoorn stak de weg zo maar over...)lees ik weer bij en kom toch steeds meer tot de conclusie dat ik het heerlijk vind om jullie verhalen te lezen maar dat het mijn ding niet zou zijn....Gelukkig maar want dan wordt het ook niet TE toeristisch

gr. peter