Tajines en couscous - Reisverslag uit Meknès, Marokko van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu Tajines en couscous - Reisverslag uit Meknès, Marokko van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu

Tajines en couscous

Door: Rianne en Tonny

14 Juni 2009 | Marokko, Meknès

Hallo allemaal;

We zitten nu in Meknes; een van de 4 koningsteden.
Na het vorige bericht zijn we 's middags nog om boodschappen gegaan voor de picknick van de volgende dag: We kochten groenten; fruit en heerlijke geitenkaas. Ook voor de borrel die we die dag hadden ter ere van de verjaardag van een van onze groepsgenoten hebben we kaas en nootjes gekocht. 's Avonds lekker gegeten bij casa Hassan.
Donderdag hebben we met uitzondering van de picknick en af en toe een drankje de hele dag in de bus gezeten. Het was een prachtige tocht door het Rif gebergte. Om half 6 waren we in ons hotel in Fes, waar Anja ons op een biertje trakteerde, dat ging er wel in! 's Avonds hebben we een fles wijn gekocht tegenover het hotel, die we meegenomen hebben naar het restaurant Marrakech. Daar hebben we een heel speciaal streekgerecht gegeten: Pastilla; een zoet/pittig filodeeg pakketje; waar kaneel en poedersuiker overheen gestrooid is, gevuld met vlees en noten.
Vrijdag is het hier zondag en waren er ook nog verkiezingen; dus zijn we naar Volubilis en Moulay Idriss gegaan. Volubilis is een oude Romeinse nederzetting met prachtige mozaieken in de huisjes. Deze huisjes staan niet meer, maar de mozaieken zijn redelijk bewaard gebleven. Als het niet zo verzengend heet was geweest, hadden wij hier heel lang door kunnen lopen, maar het was ergens boven de 45 graden en dan is een uur meer dan genoeg! Uit nood hebben we allebei een hoed gekocht en hebben we ieder 3 flesjes frisdrank naar binnen geslagen voordat we weer mens waren.
Moulay Idriss is een bedevaartsoord; we hebben door de smalle straatjes gelopen en bij het mausoleum van Moulay Idriss gekeken. Voor moslims heeft deze plaats grote betekenis; je kan in plaats van naar Mekka te gaan ook 7 keer hierheen gaan. 's Avonds weer lekker gegeten in Fes bij Al Moussafir met wijnkaart.
Zaterdag zijn we met een gids door de medina van fes gelopen en hebben leerlooierijen, koperslagers, ververs, slagers, bakkers en heel veel smalle straatjes gezien. Zonder een gids verdwaal je hier, er zijn ruim 9000 straatjes. In de medina hebben we royaal geluncht, wat lekker was omdat we dan ook even konden uitrusten: Het is nog steeds erg warm hier. We zijn om 4 uur met de bus naar Meknes gereden en daar hebben we 's Avonds op de binnenplaats van het hotel geborreld met allerlei hapjes erbij omdat niemand meer zin had om uit eten te gaan. Dat was erg gezellig.
Vandaag hebben we een vrije dag; we zijn lekker met z'n tweeen de oude stad ingegaan: Omdat het een stuk van het hotel afligt, zijn we lekker met een taxi gegaan. Kosten hiervoor: 65 cent.... We hebben een mausoleum bekeken, een koranschool en verder gestruint door de medina.

Zoals jullie begrijpen eten we hier heel erg lekker. We eten vaak als avondeten couscous of Tajine. Couscous is een soort Marokaanse rijst, wat je met groente en vlees kunt eten: Tajine is een stoofpot met vlees; groente en/of fruit. We drinken nog steeds heel veel vers sinaasappelsap wat we afwisselen met muntthee. En soms een gemengd fruitsapje: Nee; we drinken niet alleen maar wijn.

Jip en Janneke zijn aardige, maar bijzondere mensen.

Morgen vertrekken we naar Midelt in de Midden Atlas; volgens de mensen hier is het daar erg koud, lekker....

Nu we hier zo zitten te typen, is er weer een oproep voor gebed. Zoiets als kerkklokken in Nederland, alleen zingt hier een man vanaf een toren, wat in heel de stad te horen is en 's morgens om 5 uur begint:

groetjes van Fatima en Latifa

• 14 Juni 2009 - 16:35

Ma:

weer een leuk bericht van jullie en mooie fotos hier ook alles goedliefs ma

• 14 Juni 2009 - 16:44

Ineke:

Wat hebben jullie het geweldig zo te lezen en te zien op de foto's.Jullie voelen je daar wel thuis gezien de naamswijzigingen. Geniet maar verder en wij hebben nu ook geboekt voor september dus alle restaurantjes en terrasjes niet vergeten.
    Groetjes Ineke

• 14 Juni 2009 - 18:12

Elvira:

Je zag er wat verhit uit, marianne, in dat winkeltje, gaat t inmiddels weer een beetje?
    Mooie foto's hoor!
    Heb je al kameel op??

• 14 Juni 2009 - 19:08

Folke:

Hallo Fatima en Latifa,
    Met of zonder hoofddoekjes? Dan val je natuurlijk minder op dan met een hoed.
    Het is weer genieten volgens mij. Mooie foto's. Natuurlijk met eten en drank. Zit er niets "extra's" in de sinaasappelsap? Een Marokaanse slaaphoofdoek od zo. Ook een mooi land. Geen enge mannen!!?? We lezen wel wat er allemaal is gebeurd in Marokko.Of het koud is in Midelt in de Midden Atlas.
    Nou meisjes maak er wat van Groetjes Folke

• 14 Juni 2009 - 21:25

Leny:

Hallo vakantiegangers. Die foto bij het paleis is echt leuk! Mooie foto van de leerlooiers. Bah even schrikken van die kamelenkop !Mmm ik proef de couscous en de muntthee en ik zie de mooie mozaieken!Mooi reisverhaal! Veel plezier verder !Groetjes van Leny

• 14 Juni 2009 - 22:11

Anke:

Beste Fatima en Latifa,

Lees met veel interesse jullie reisanekdotes weer. Ook Marokko staat nog op mijn wensenlijstje voor de toekomst. Komende week ga ik een paar dagen naar Egypte (ook mooi).

Geniet er van en veel plezier!

Gr. :)

• 15 Juni 2009 - 07:36

Kees:

Het ziet er allemaal weer prachtig uit, behalve die kamelenkop dan. Het eten lijkt me ook erg lekker. We drinken er ook nog een wijntje op. Heel veel plezier nog en groeten van ons.

• 15 Juni 2009 - 08:14

Winfried:

Hoi F en L
    Wat een aller aardigste foto van je marianne in die winkel, je voelt je er echt thuis zo te zien.
    Veel plezier en hopenlijk is de overgang naar de bergen niet tegroot
    grt
    Winfried

• 15 Juni 2009 - 08:48

Hanneke:

Ha Fatima en Latifa,

jullie hebben het dus goed naar de zin. Leuke, mooie foto's. Ook al kameel op het menu gehad? En al een lekkere Marokaan aan de haak geslagen? Wij hebben nu ook een waarbenjij.nu aangemaakt voor onze reis naar Canada. Dus daar ga ik je voor uitnodigen. Nou dames have fun en pas netjes op, ha, ha.

PS; Jos is 6,2 kilo afgevallen in week 1

Doeiiiiiiiiiiii

• 15 Juni 2009 - 10:57

Peter:

hallo marokkies,

mooie foto's weer hoor en temperaturen die wij ook lezen bij Nikki in Jodanie! Maar die is er vanaf want ze reist nu terug. Wij hebben ondertussen ook de zon gekregen en houden hem volgens de voorspellingen. En dan met net boven de 30 graden...lekker hoor.Veel plezier voor jullie verder aan de andere kant van de Middelandse Zee!!! groetjes Peter

• 15 Juni 2009 - 14:13

Trudy:

Hoi Tonny en Rianne
    Alweer een hoop meegemaakt lees ik.
    Lekker eten, lekker drinken, af en toe een vruchtensapje (veel wijn).
    Lijkt me hier ook wel iets een man die van de toren zingt ipv kerkklokken. Zou zeggen neem mee.

• 16 Juni 2009 - 07:08

Janine:

Fatima en Latifa,
    Erg leuk jullie verhaal weer telezen, ik krijg gelijk trek. Mooie foto's, die potterbakker en kameel, geweldig.
    Veel plezier verder.

• 16 Juni 2009 - 19:10

Petrie:

Hallo Fatima en Latifa,

Zo te lezen gaat het heel goed met jullie in marokkeesland. Wel heel heet he!!! Ook de bijgevoegde foto's maken het weer een mooi geheel en leuk om te lezen en te kijken.
    De zonnehoed is binnen en nu waarschijnlijk op naar de handschoenen en muts....hahaha
    Die couscous ziet er goed uit voor Gerard maar niet voor mij hoor..
    Ben wel nieuwsgierig naar de groep waar jullie inzitten..iets bijzonders is er al maar hoe vergaat het met de rest van de groep??
    xxx Petrie

• 19 Juni 2009 - 19:15

Nikki:

Dat klinkt bekend die oproep voor gebed! Onze hotels in Jordanië zaten vaak dicht bij de Moskee, waardoor je er 's ochtends vroeg altijd wel wakker van werd.
    Geniet van jullie reis!

• 22 Juni 2009 - 20:41

Ilse:

Hoi Rianne en Tonny,

Terwijl jullie nog lekker aan het genieten zijn in Marokko,hebben wij afgelopen donderdag goed bericht gehad.Yes...
    ons Linda is geslaagd voor haar Havo-diploma.
    De vlag en haar tas hangen buiten en nu kan het feesten beginnen.
    Voor jullie nog heel veel plezier op vakantie gewenst.
    Groetjes Ilse
    PS Tonny:we wachten op je hoor met het feestje,wordt pas 19 juli