De woestijn en de stad - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu De woestijn en de stad - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van tonnyenrianne - WaarBenJij.nu

De woestijn en de stad

Door: Rianne en Tonny

25 Juni 2009 | Marokko, Marrakesh

Hallo allemaal,

We zitten nu voor de tweede dag in het warme en bruisende Marrakech.

Wat hebben we gedaan sinds ons vorige bericht:
Vanuit Meknes zijn we naar Midelt gereden. Onderweg thee gedronken in een wintersportplaats en gepicknickt bij een meer, waar we een schaapherder tegenkwamen (zie foto). Dinsdags zijn we met kleine busjes richting de Hoge Atlas gegaan en daar hebben we een prachtige wandeling gemaakt, samen met 3 andere dames van de groep zijn we daarna naar de hammam gegaan. Het was geen toeristenhammam en het zag er wat versleten uit, maar het was er lekker warm en de scrubmevrouw was erg aardig.
Woensdag zijn we verder getrokken met de bus en zijn de hoge Atlas uitgereden. In een dorpje zijn we gestopt om verse jus te drinken en hier hebben we het korte berichtje even op de site geplaatst. In Erfoud zijn we overgestapt in landrovers en door de woestijn gereden tot aan de zandduinen van de Sahara. Hier zijn we op de dromedarissen gestapt voor een kamelentocht (what's in a name). Na ongeveer 2 uur op een toch wat ongemakkelijke kamelenrug, waren we bij ons overnachtingskamp en wat zelden gebeurt hebben wij weer meegemaakt; het regende in de Sahara! Nou ja, 10 druppels. We hebben hier buitengeslapen onder de sterrenhemel.........
De volgende morgen moesten we vroeg ons kamp verlaten en klommen we dapper weer op de kameel, sommige lichaamsdelen werden wat gevoelloos. We zijn weer overgestapt op landrovers, hebben een fossielenvindplaats bezocht (nee, geen bejaardenhuis) en zijn geeindigd in een luxe hotel met zwembad in Erfoud. Wij waren natuurlijk weer de eersten die in het zwembad lagen, maar het was dan ook 55 graden!!
Vrijdag zijn we richting Todradal en Dadesdal gegaan. In het Todradal hebben we een wandeling gemaakt door de palmoase, daarna zijn we doorgereden naar het Dadesdal.
Zaterdag hebben we een wandeling gemaakt door de Dadaskloof, om hier te komen moesten we eerst de rivier doorwaden, want de brug was weg geslagen. De wandeling was prachtig. 's Middags zijn we nog met bestelautootjes naar het einde van het Dadesdal gereden en zijn regelmatig gestopt voor het mooie uitzicht.
Zondag zijn we met 4 landrovers dwars door de Jebel Sarho bergen getrokken, een spectaculaire tocht, over onverharde paden. Halverwege hebben we ook een stuk gelopen door de bergen. In Tazzarine werden we getracteerd op een zwembad, waar wij natuurlijk weer lekker ingeplonst zijn. 's Avonds zagen we nog een zandstorm.
Maandag zijn we naar Zagora gegaan, hier staat het bord dat het nog 52 dagen naar Timboektoe is.........en taratatata weer een zwembad bij het hotel en omdat het hier steeds erg warm is zijn we ook hier weer gaan zwemmen. Aan het einde van de middag zijn we nog naar een dorpje aan de rand van de Sahara gereden, hier is een eeuwenoude bibliotheek, het oudste boek is uit 1063. Toen we terug naar het hotel reden raakten we verzeild in een zandstorm, we snappen nu waarom alles hier altijd stoffig is.
Dinsdag was een lange dag in de bus, want we moesten 300 kilometer door de bergen heen naar Marrakech. We zijn onderweg gestopt bij Ait Ben Haddou, een kasbah, die in veel films gebruikt is.
Woensdag zijn we Marrakech ingegaan, naar het El Bahia paleis en wat andere bezienswaardigheden, we zagen ook weer veel ooievaars. Verder hebben we geshopt, geshopt en geshopt in de soukhs en hebben we ieder nog een henna-tattoo op ons been laten zetten. Wij vinden het hier een heerlijke stad, het mag iets koeler; 38 graden is best warm. Ons hotel zit lekker dichtbij het centrale plein, hier is van alles te beleven: sinaasappelstalletjes met verse jus voor 30 cent, slangenbezweerders, aapjesmannen, muziekgroepjes, mensen die van alles en nog wat proberen te verkopen en 's avonds een groot openlucht restaurant.
Vandaag hebben we ook weer wat dingen bekeken en hebben we door de medina gedwaald.

Poezen: in heel Marokko komen wij vele poezen tegen, de meesten zijn erg vriendelijk en willen graag geaaid worden. Ook de Marokanen houden wel van poezen, we zien ze regelmatig tegen ze praten en ze eten geven. Jullie begrijpen dat wij regelmatig poezen aaien.

Mannen: De meeste zijn erg charmant, want waar maak je nederland nog mee dat een man naar je roept dat je een schoonheid bent! De mannen zijn ook absoluut niet vervelend hier, zoals wel eens beweerd wordt; Maar wij lopen ook niet in korte broeken en blote topjes rond.

Genieten: We genieten hier van het weer, het heerlijke eten; de vele verse jus d'oranges en het mooie land.

Morgen vertrekken we naar Essaouira, aan de kust. Hier is dan een groot muziekfestival, dus we zijn erg benieuwd hoe dat is.

Groetjes;

Rianne en Tonny

• 25 Juni 2009 - 15:54

Peter:

jeetje, het lijkt wel vakantie daar!!!! Weer een land om aan mijn lijstje toe te voegen geloof ik......

gr. Peter

• 25 Juni 2009 - 16:13

Ingrid:

Het enige waar ik niet jaloers op ben is de superhitte, verder wel geweldig allemaal! Het muziekfestival klinkt ook heel gezellig. Nog veel plezier jullie laatste dagen!
    Liefs Ingrid

• 25 Juni 2009 - 16:36

Ineke:

Wat hebben jullie veel beleefd en wat ziet het er allemaal prachtig uit. Klinkt erg goed en die zwembaden lijken me heerlijk om het stof van je af te spoelen.Ben reuze benieuwd naar alle foto's en verhalen.
    Veel plezier bij het festival en ik hoop voor jullie dat het wat minder warm is aan de kust.

• 25 Juni 2009 - 16:54

Kees:

Hoi T en R (of F en L), Het is weer een prachtige reis. Ik kom helemaal in vakantiestemming, hoewel het hier maar 25 graden is. Bedankt voor jullie kaart. Groeten en nog heel veel plezier!!

• 25 Juni 2009 - 18:29

Ellen:

He dames,
    Leuke foto s, ik mis alleen die met de poezen.
    Groetjes en blijf genieten.
    Ellen

• 25 Juni 2009 - 20:02

Petrie:

Ha wereldreizigers,
    Het is weer een geweldig verhaal om te lezen!! En hele leuke foto's...
    Op de hitte ben ik ook niet jaloers! Hier is het al warm genoeg en het blijft voorlopig ook nog zo dus jullie komen met prachtig weer naar huis.
    Heel veel plezier nog de laatste dagen in Marokko, geniet van het muziekfestival en alvast een hele goede terugreis voor maandag!!
    Heel veel liefs en xxx

• 25 Juni 2009 - 20:51

Greet:

Hoi allebei,
    Wat een avonturen!
    En prachtige foto's.
    Geniet nog even van de laatste daagjes en tot volgende week,
    Groeten, Greet

• 25 Juni 2009 - 20:57

Leny:

Wat een mooi land! En wat een aardige mannen!Heel veel plezier nog aan de kust!Bedankt voor jullie kaart!
    groetjes van Leny

• 26 Juni 2009 - 05:59

Pieter Koers:

Wat een leuke verhalen, ik hoop niet dat jullie zijn meegewaait met de zandstorm.

Mooi ook die foto's van Marrakech! Gaaf.

Tonny, hier alles onder controle.

Geniet samen van de laatste dagen en ik wens jullie een goede terugreis!

Groeten,

Pieter

• 26 Juni 2009 - 08:51

Elvira:

Wat een geweldige foto's weer, en wat moeten jullie het WARM hebben.
    Geniet nog lekker van de rest van de vakantie.

• 27 Juni 2009 - 20:05

Marleen:

Werkelijk fantastisch mooie foto's én weer een erg mooi reisverslag!!

X Marleen